17 januari 2012

Clownbyxor


Jag reser mycket i jobbet och brukar då roa mig med att gå och titta i affärer på kvällarna. I höstas hittade jag en liten tygaffär i Danmark som jag inte kunde låta bli att kika in i. Det visade sig för det första att affären var mycket större än den först verkade, och för det andra att utbudet av trikåtyger och andra tyger var rätt uselt. På vägen ut så ramlade jag dock över detta tyg som jag blev väldigt förtjust i. Det är en smalspårig manchester med små tryckta cirklar på. Helt ostrecthig. Av de övriga tygerna i hyllan att dömma så tror jag faktiskt att det ursprungligen var tänkt som ett lapptäckstyg. Men istället blev det ett par muddjeans till sonen.
Mönstret är från Ottobre, storlek 86 men förlängt och avsmalnat och med en hel del andra ändringar. Insidan är fodrad med ett tunnt trikåtyg eftersom tyget i sig är väldigt tunnt och det var på väg att bli kallt när byxorna syddes.
Jag tycker mycket om byxorna. De ser ut som clownbyxor litegrann men det är mest skoj på en liten två-åring. Tyvärr verkar sonen inte alls lika förtjust i dem, utan krånglar alltid när jag ska sätta på dem. Jag kan inte tro att det beror på tyget, snarare kanske att de är obekväma  kanske. Men de verkar hemskt mjuka och sköna så det är lite av ett mysterium.
Tyg: Smalspårig manchester inköpt i tygaffär i Silkeborg, tunn trikå från Ohlsons (de sålde ut för 5 kr metern), mudd.
Mönster: Ottobre med en hel del ändringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar