21 januari 2012

Äntligen en klänning!


Det här med kön på barnet är ju alltid en fråga man får när man är gravid. "Vill du hellre ha en kille eller en tjej?" Innan jag blev gravid med bustrollet var jag inställd på att första barnet skulle bli en tjej, för så verkar det alltid ha varit i både mitt och makens familjer. Men så fort jag blev gravid visste jag, att det här var en liten kille. Det blev en liten omställning, men mycket riktigt dök en liten kille upp 8 månader senare. Och nu kan jag inte tänka mig någon annan än honom. Det är sant som de säger att könet spelar faktiskt ingen roll. Och det samma gäller nästa barn, det få gärna vara en pojke det också, det spelar faktiskt ingen roll.

Men, en sak är jag och alla pojkmammor på jobbet (för det är en överraskande stor andel småpojkar hos oss) överrens om. En sak skiljer att vara mamma till en pojke, och det är kläderna. Det är så otroligt tråkigt att gå i affärer och titta på kläder till killar. Alltid blått, grått och grönt. Och alltid skjortor eller tråkiga t-shirts. Trist, trist, trist. På tjesidan är det i och för sig onödigt mycket rosa men den känns ändå så glad. Och när man syr och tittar i mönstertidningar så suktar jag efter att få sy det där fina klänningarna, tunikorna och kjolarna. Det finns så mycket mer att välja på, möjligheterna är oändliga.

Men själv har jag ju en kille då.... Så jag får istället ta vara på småtjejerna vi har i vänkresten. Klänningen ovan är en två-årspresent till en liten kavat tjej. Den var klar till jul men skickades först nu till mottagaren. Och den verkar var uppskattad. Lila är ju min favoritfärg och även om jag tycker att rosa är för mycket tjejfärg så blev det ändå det eftersom kombinationen blir så söt. Fickorna är runda och om man tittar riktigt ser man att cirkeln är hel. Då jag inte har någon coverpro så syr jag med symaskinens våffelsöm. Det går bra det också.

Mönstret är från Ottobre. Jag ska kolla upp numret men det är en äldre årgång. Klänningen är kort men det verkar enligt mottagaren vara en fördel. Jag gillade verkligen mönstret och ska prova at sy till fler små tjejer i vänkresten snart.

Tyg: Prickig velour från Ohlsons och Lila velour från Jofotex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar