21 april 2012

Tre avslutade projekt

Man skulle ju lätt kunna tro att jag hade glömt utmaningen jag var med i. Ingenting verkar ha kommit upp förutom jackan med retroringar. Men dels gick ju overlocken sönder och dels tappade jag bort kameran... Ingen tur med kameror just nu. Systemkameran verkar inte gå att laga så vi måste investera i en ny. Tills dess så får jag klara mig med vår lilla kompaktkamera som i ärlighetens namn är ganska usel. Men sy har jag alltså lyckats med ändå.

Först ut är ett par jeansshorts att användas till sommaren. Mönstret kommer från Ottobre 3/2011 tror jag. Den uppmärksamme kanske ser att det inte är samma tyg i midjelinning och vänstra fickan som resten av shortsen. Dessa är återbrukade från ett par av mina gamla jeans som hade slitits sönder i grenen. Jag gillar shortsen mycket, de kommer bli mycket coola. Är bara orolig att midjan kanske är lite för bred och att de är aningens långa. Hoppas Bustrollet växer lite mer tills sommaren....

Apropå shorts så har jag spanat in ett par i senaste numret av Ottobre. de verkar inte helt enkla dock så de kommer att bli en rejäl utmaning. Men sådant brukar jag ju gilla. Resultatet får ni se här vad det lider.
Mönster: Ottobre 3/2011, storlek 98
Tyg: Snutt av jeanstyg från tidigare projekt samt ett par gamla jeans.
Film: Morden i Midsomer (jag har till sluta upptäckt SVT play och alla andra play-kanaler så just nu kollar jag igenom utbudet där istället för att titta på gamla filmer)


Avslutade projekt nummer tre är ett något dåligt samvete. Denna tröja påbörjades i god tid till mitt fadderbarns namngivningscermoni, förra sommaren. Det blev dock aldrig avslutat, av en massa anledningar. I och med utmaningen tog jag mig dock i kragen. Dock fick jag synda lite och köpa ett blixtlås. Det enda jag hade i någorlunda rätt längd var svart, och det hade inte blivit bra. Jag vet att bara sytråd var tillåtet i utmaningen men i ärlighetens namn är ju blixtlås nästan omöjligt att klara sig utan att köpa. Tröjan/jackan är i storlek 80 och lilla A har nu blivit över 1 år så jag hoppas att den fortfarande passar. Storlekarna i Ottobre brukar ju vara rätt stora...

Mönster: Ottobre 4/2011, storlek 80
Tyg: Stuv av fordonsveolouren från Mjuka Tyger. Randig muddväv från Ohlsons tyger.
Film: Emma (serie som går på SVT just nu)

Sist men inte minst ett par byxor jag har spanat på ett tag och som jag sett andra bloggare använda. Jag var lite skeptisk första gången jag såg det, men nu gillar jag verkligen mönstret. Detta var den minsta storleken och fickpåsarna var därför också minskade i storlek. Syr jag om dem ska jag öka storleken på dessa något så att tyget bakom synns lite bättre.
I alla fall blev dessa använda innan jag hann ta kort på dem och på bilden nedan så är de kompletta med blåbärs och chokladfläckar.

Mönster: Ottobre 4/2011 (något av ett favoritnummer tror jag)
Tyg: Limegrön velour från Mjuka tyger. Skogstyg från JNY design (sista lilla biten), Mudd från Karinotillia.
Film: Princess Mononoke (har sett den förr, annars rekomenderas inte japanska filmer eftersom det är ganska svårt att sy och hänga med i handlingen, om man inte kan japanska så klart)

1 kommentar:

  1. Gud vilka fina plagg du har sytt! Jag gillar byxorna massor! En annorlunda design i härligt grön färg. Sen gillar jag självklart fordontröjan. :)

    SvaraRadera