4 april 2013

Polen

Det händer saker med adoptionen.
När vi började den här resan hade vi ingen tanke på vilket land vi skulle adoptera från. Jag hade väl vissa tankar på att få ett barn från ett asiatiskt land men var öppen för allt. Dock hade jag ingen tanke på att det skulle bli ett europeriskt land. Men nu sitter vi här med med papper om att vi kommer att skicka in våra handlingar till Polen. Inte alls vad jag tänkte mig från början men det känns mycket bra ändå.
Nu kommer vi till det enda steget i processen där vi kan påverka tiden, få våra handlingar klara så snart som möjligt och få ner dem till Polen. Tyvärr är sjukvården inte så sammarbetsvillig. För plötsligt måste vi få in alla sjukintyg igen. Plus en del nya. Vi ska till exempel ta prover på klamydia, gonnorre och Syfilis(!). Och sjukvården, hårt pressad som den redan är, är mindre sugna på att hjälpa oss i processen. Men det ger oss ju lite tid att få tag på alla andra papper. För 28 olika dokument ska vi samla in, allt från utdrag från polis och skatteverk till referenser på vår anknytning till Polen.
Det är med anknytning är ju ett lite komist kapitel. I ärlighetens namn har jag inte tänkt så mycket på Polen förrut, har inga åsikter eller intresse, verken positivt eller negativt., bara neutral. Men nu ska vi visa på vår anknytning till landet. Tur nog kan detta enkelt göras genom att gå med i en svensk Polsk intresseförening. Sagt och gjort. Sedan får vi ett fint litet intyg och så är allt klappat och klart. Ja faktiskt var det så smidigt.
Men nu kommer ju faktiskt mitt framtida bar komma från Polen, närmare anknytning kan man ju inte riktigt ha. Så plötsligt är landet mer intressant. Dessutom så ingår det i processen att man bor i Polen 1-3 månader med barnet innan man får åka hem till Sverige igen. Under domstolsföhandlingar och tills domen vunnit laga kraft. Så nu funderar jag på att börja läsa Polska. Varför inte liksom?
Men i alla fall kommer vi väl till slut att ha alla papper och då kommer nästa steg, att skicka in allt till landet. Och sedan väntar... mer väntan.... Innan vi får barnbesked får vi vänta mellan 12-24 månader. Så det är bara att...vänta ... igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar